torsdag den 11. april 2013

Nyt indspark i debatten om Sjobonismens berettigelse.

Tal til Sjobo


- Det handler ikke bare om at gø, hvis man vil have sine medmennesker til at sige vov!

Lyd som kommunikation

– En tværfaglig forskningsoversigt og

en dagsorden for medieforskningen

Af Klaus Bruhn Jensen

Lyden har ikke noget videnskabeligt hjem – i modsætning til f.eks. faste og levende billeder, der tra-

ditionelt er blevet studeret af henholdsvis kunsthistorien og filmvidenskaben. Denne artikel giver en

oversigt over de mange, meget forskellige slags forskning om lyd. Formålet er at stimulere og kvalificere

mere medieforskning om lyd. Hovedvægten ligger på lyd som kommunikation i og omkring medierne

– som en kilde til mening og en ressource i social og kulturel handling, snarere end på lyd i et teknisk

eller akustisk perspektiv (se f.eks. Plomp, 2002). Første del af artiklen gennemgår forskellige humani-

stiske og samfundsvidenskabelige tilgange til lydens tre grundformer – tale, musik og soundscapes eller

lydmiljøer. Det midterste afsnit diskuterer den tidligere forsknings relevans for forskellige slags medier;

artiklen skelner her mellem tre grader af medier. Og artiklens sidste del samler de tværfaglige indsigter

i en dagsorden for (meget) mere medieforskning om lyd som kommunikation.

I løbet af 1990erne skete der væsentlige forandrin ger af lydens placering i kultur og samfund. Den

dagligdags samtale blev nærmest allestedsnærvæ rende via mobiltelefonen. Musikken blev nu ikke

bare distribueret af internationale pladeselskaber og gennem analoge teknologier. Og hverdagen

blev et mere sammensat soundscape i kraft af bl.a. computerens fanfarer og mobiltelefonens ringe-

toner. I 2000erne er denne udvikling fortsat med internettelefoni, online-verdener i 3-D og med

lydside samt tilløb til computere ‘i alting’. Især digitaliseringen af medierne har skabt unikke

muligheder for at undersøge lyd som udtryk, indhold og interaktionsform. Alligevel er lyd fortsat

bemærkelsesværdigt lidt udforsket både i og uden for medieforskningen (Bull & Back, 2003).

Fra klassisk retorik til moderne diskursanalyse

‘I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos men nesket, og Ordet var mennesket’. En omformule-

ring af Det Nye Testamente (Johannes, 1:1) kan bruges til at sammenfatte evnen til sproglig eller symbolsk

kommunikation som et særtræk ved mennesket. Sproget sætter både enkeltindivider og hele sam-

fund i stand til at reflektere og forhandle, inden de gør ting, som får konsekvenser. Dermed understøt-

ter sproget ikke bare gode idéer og store projekter, men også tvivl og tænkepauser. Aristoteles bemær-

kede (Clarke, 1990: 11), at med ord kan mennesker forholde sig til ting, der er fraværende – i tid, rum

og umiddelbar opfattelse – f.eks. gennem dialog eller tankeeksperimenter. Tilstedeværende tale giver

adgang til fraværende virkeligheder. Skriften, trykkekunsten, de elektroniske og

digitale medier udvidede alle på afgørende vis menneskers muligheder for at kommunikere,

også i hinandens fravær (Meyrowitz, 1994). Tilstedeværende medier giver adgang til fraværende

virkeligheder, til fraværende personer eller begge dele. Fordi det skrevne ord kunne fastholde viden

og aftaler, og dermed understøtte store imperier og evige kosmologier, blev det omdrejningspunk-

tet for sprogforskning igennem århundreder. Alle sprogstudiers moder – retorikken (Kennedy, 1980)

– voksede frem af en mundtlig tradition. Men den blev sat på formel på et tidspunkt, hvor handel,

religion og politik i stigende grad var afhængige af det skrevne ord. Retorisk praksis forlod sig på
 
skrevne manualer – alfabetiseringen fremmede en formalisering. Og manualerne bidrog til det

velkendte synspunkt, at noget ‘bare er retorik’ – form uden substans. Faktisk ville det være mere

korrekt at sige, at noget ‘bare er skrift’ – tekst uden kontekst, som taleren har lært udenad. Ideelt set

fastholdt retorikken dog den nære sammenhæng mellem at vide noget og at kunne tale om det. Ari-

stoteles opfattede retorikken som kilde til en særlig form for viden, der er hensigtsmæssig for sagen

her og nu. Til sammenligning kan logikken give sikker viden på tværs af kontekster, i det mindste

om nogle emner (Clarke, 1990: 13). Denne fokus på konteksten er en afgørende del af medieforsk-

ningens arv efter retorikken, og den er blevet genopdaget og videreudviklet af bl.a. den såkaldt ‘nye

retorik’ (Perelman, 1979).

Filologien forvaltede igennem århundreder både skriftsproget og uddannelsen af de skriftkloge..
(se vedhæftede .pdf)
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar