tirsdag den 26. oktober 2010

Undervisningsassistent? Lærermedhjælper? Trainee? 2.-lærer?

Af Laust Joen Jakobsen.

Undervisningsassistent? Lærermedhjælper? Trainee? 2.-lærer?
Kært barn har mange navne. Men det ikke sikkert, at det vi refererer til, når vi snakker undervisningsassistent eller medhjælper i folkeskolen, er særlig kært selv om det har mange navne. En række politikere har lanceret det som endnu et af de mange påfund, der kan hentes inspiration til fra Finland. Ind med de hjemmegående og arbejdsløse og lad dem med et kort kursus stå for disciplinen i klassen, mens lærerne gør det de er bedst til, nemlig at undervise. Andre har set det som en kærkommen anledning til at udvide arbejdsfeltet for bestemte fagorganiserede grupper. Så er der dem, der ser det som en kærkommen lejlighed til at etablere ansættelses- og arbejdsmæssige hierarkier i den ellers så rundkredsorienterede folkeskoleverden. Og endelig er der dem, der ser det som en fandens gave, der retter sig mod at skabe splid netop ved at skabe hierarkier.
Sådan ser vi ikke på det i Professionshøjskolen UCC! Vi ser det som en spændende udfordring til et mere omfattende samarbejde mellem folkeskolen og læreruddannelsen.
I læreruddannelsen bliver ”praksis” alt for ofte noget, vi bare taler om og refererer til, eller noget vi besøger for at øve sig i kort afmålte og på alle måder regulerede perioder. Med de trainee-stillinger, som vi i UCC nu øver os med at udvikle sammen med Gentofte kommune, skifter samarbejdet karakter. De – endnu alt for få – af vores studerende, der har arbejde som trainee, vil i deres studier hele tiden have en reference til deres arbejdsopgaver i skolen. I vores tilrettelæggelse af undervisningen på læreruddannelsen bliver vi nødt til at tage hensyn til dette – og vi kan drage fordel af det. Uddannelsen til lærer vil i højere grad kunne få præg af den kollegialitet, vores studerende udvikler i deres trainee-stillinger og bærer med sig ind i læreruddannelsen. De traine-ansatte studerende er hverken gæster i folkeskolen eller læreruddannelsen. De hører til – begge steder. Det kan blive en kærkommen og tiltrængt udfordring også til vores studiemiljøer. Studerende med trainee-baggrund får et bedre kendskab til børnene i skolen, skolens hverdag over længe¬re tid, det kolle¬gi¬a¬le samarbejde – og ikke mindst til deres egen rolle, mangfoldigheden i de opgaver en lærer stilles over for, den menneskelige rummelighed der kræves.
At drive uddannelse med folk, der løbende udvikler erfaringer omkring dette, bliver en stor udfordring for os i læreruddannelsen. Samtidig kommer læreruddannelsen på en helt anden og mere nærværende måde ind i folkeskolen, fordi de studerende er der hele tiden, og deres arbejde som trainee er organiseret som en integreret del af deres læreruddannelse – vel at mærke uden studietidsforlængelse. Hvis vi – i læreruddannelsen og folkeskolen - kan håndtere den rigtigt, bliver det en berigelse for os alle.
Man kunne måske forestille et helt koncept omkring dette: særlige øremærkede trainee-stillinger på alle eller særlige skoler, særlige studieforløb for studerende med endnu mere integration med trainee-funktio¬nen. Den slags tanker kunne indgå ikke blot i det videre arbejde med udviklingen af læreruddannelsen, men også i drøftelser af fremtidig stillingsstruktur i folkeskolen. Vi har sammen med Gentofte Kommune og RUC igangsat et større følgeforskningsprojekt til vores trainee-arrangement. Vi regner med at være meget klogere om et par måneder – og kommer så til for alvor at sætte trainee-arrangementerne på dagsordenen .

http://www.folkeskolen.dk/BlogShow.aspx?DebateThreadId=4079&DebatePostId=4079

Ingen kommentarer:

Send en kommentar